header-image

trendseminarium på rival 21 september 2016

Godmorgon finisar! Idag är jag inbjuden som press till Colorhouse grymma trendseminarium på Rival. Colourhouse är en riktigt bra trendbyrå i Göteborg som årligen ger flera seminarium med kända föreläsare från hela världen. Den här gången är det Caroline Till som är creative director för Rebellion i London och ett föredrag om consumer behavior med David Shah från Amsterdam samt Alexander Bard. För ett tag sedan gjorde jag en intervju med Colourhouse grundare, Louise Klarsten, och här kommer den. 

Hur ser en traditionell kund ut på Colourhouse? En traditionell kund hos oss köper färgsystem, färgprover eller färgkartor. Vi representerar många trendbyråer, så då väljer kunden den trendbok de tycker bäst om. Vi arrangerar också event- och trendseminarium, onlinesevice och prenumerationer. I en grov förenkling kan man säga att vi analyserar skiftningar i samhället och omskapar det till design- och modeinformation.

Så vilka trender kommer vi att se framöver? Louise säger att det brukar vara fem- till sex större trender som dominerar parallellt, och att vi alltid blickar framåt. Vi vill alltid ha förnyelse och vi alla har olika smakpreferenser Det är därför som höstjackorna hängs ut redan i Juli och att butikerna alltid har lite ljusare färger i butikerna i December.

– I skandinavien älskar vi årstider och vi är unika med våra årstiders skarpa avgränsningar. Dessa skarpa kontraster ger effekter i vår konsumtion. Louise berättar också om att det i stort sett alltid finns en blomma, och ett etniskt mönster som blir trendigt varje säsong.

Etniska trender

– Förr har det varit japanska trender med blåa toner och mikromönstrat eller rysk och överdriven folkloristik. Just nu tittar vi extra mycket på det etniskt primitiva, som mönster med reptilt ursprung och fossiler. Vi vill ha operfekta ytor och brända bruntoner. Afrikanskt folkrolistiskt med primitiva utsmyckningar. Vi blickar helt enkelt tillbaka till urmänniskan.

Snabbt temp0

– Trenderna har kommit galet snabbt de senaste tio åren. Den digitala konsumtionen har också speedat upp tempot och kedjorna pressas att leverera nya mikrotrender varje vecka. Vi har också ett enormt bildöverflöd som fungerar som en light brainwash på var och en av oss, men jag tror att vi går mot ett lugnare tempo som en motreaktion. Vi kan se att konsumenter börjar titta mer efter lokal produktion, bättre kvalitet och mer sofistikerade färgval.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *