header-image

gothenburg guide 12 september 2016

gbg1gbg6gbg5G Ö T E B O R G

Som ni vet så var jag ju i Göteborg förförra helgen och här kommer en liten mini-guide till Sveriges näst största stad. Vi hann med förvånansvärt mycket på bara två dagar och det beror på att Göteborg är rätt litet egentligen. Man kan gå i stort sett överallt och man är framme på en kvart oavsett vart man befinner sig.

Restaurangerna

DSC_0065Norda Bar & Grill

Om vi börjar med restaurangerna. Norda Bar och Grill ligger på Clarion Hotell Post precis bredvid centralstationen. Ett lyxigt hotell signerat miljardären Petter Stordalen. Här har jag varit på otaliga AW, jag har fikat och varit på modevisningar, så var bara tvungen att kika in för att ta en bild på den lyxiga matsalen.

gbg3Barabicu

Barabicu är ett trendigt hak influerat av Nord- och Sydamerika. Här finns det asadogrillat och hängmörat. I baren är det fokus på drinkar, dynamisk vinlista och kvalitetsöl på fat och flaska. Framförallt gillar jag viben.

DSC_0301DSC_0254DSC_0295DSC_0293DSC_0264DSC_0289DSC_0267DSC_0294DSC_0286DSC_0258DSC_0251DSC_0291DSC_0299Vi gick dit för att dricka drinkar och kolla på folk. Detta ställe är inte direkt platsen för en romantisk middag utan mer för kompisgänget, för det är lite stökigt. Jag hade nog mer gått hit för en drink än ett stycke kött.

Taverna Averna

DSC_0233Taverna Averna skrev jag om tidigare i bloggen. Inredningen är som ett konstmuseum. Ett tips är att beställa pizza och pasta där. Ligger på Tredje långgatan 7.

Långgatorna och Långgårdarna

DSC_0145DSC_0156Långgatorna och Långgårdarna är gamla hamnkvarter som nu har blivit stadens mest levande område. Här trängs restauranger och barer med butiker och kaféer. Här hängde vi två kvällar i rad.

Jag rekommenderar Made in China på Tredje långgatan 9, Tacos & Tequila också på Tredje långgatan 9 och Olssons vin på Tredje långgatan 7. Vi åt ju inte på alla dessa men det är rekommendationer från magasin och bloggare.

Dorsia Hotell

DSC_0381DSC_0378Ett dekadent, nästan på gränsen till ”tacky” hotell mitt i smeten. Lyxbordell, franskt, överdådigt, maximalistiskt, 20-tal, Gatsby..finns mycket att säga om Dorsia. Privat lyxhotell. Man äter med fördel ostron och champagne här medan man lyssnar på Edith Piaf och beundrar servitrisernas klänningar signerade Zetterberg Couture. Eller så smiter man in på morgonen och tar en kaffe och croissant om man vill komma billigt undan. Rekommenderas varmt om man vill fly verkligheten för en stund.

Trädgårdsföreningen

DSC_0388DSC_0402DSC_0401DSC_0395DSC_0392DSC_0397DSC_0398DSC_0390Trädgårdsföreningen är en av Europas bäst bevarade 1800-talsparker. Det finns ett magiskt palmhus där som är öppet året om. Speciellt härligt är det att gå dit på vintern. Här kan man också fika på mysiga fik, ha picknick och bara njuta av alla blommor på våren och sommaren.

Caféer

DSC_0464DSC_0111DSC_0097DSC_0109Da Matteo är ett måste om man är i Göteborg. Sveriges bästa kaffe? Ja lätt. Da Matteo finns på fyra olika platser i Gbg så det lär man inte missa.

Adresser: Vallgatan 5, Magasinsgatan 17A, Victoriapassagen, Södra Larmgatan 14, Sprängkullsgatan 10A.

DSC_0128Caféer jag kan rekommendera är Kafé Magasinet på Tredje långgatan 9,  Café Biscotti på Allmänna vägen 34 och Brogyllen på Västra hamngatan 2.

Konststaden

DSC_0474DSC_0202DSC_0416DSC_0446DSC_0303DSC_0466DSC_0412DSC_0142DSC_0444DSC_0077DSC_0112Det finns 1000-1500 offentliga konstverk i Göteborg och vart man än går i stan så finns det alltid någon rolig detalj, en skulptur eller en väggmålning. Det finns såklart andra konstmuseum också: Göteborgs konstmuseum på Götaplatsen, Röhsska museum vid Valand och Röda Stens konsthall.

Shopping

DSC_0475Det finns typ tre gallerior ganska nära varandra och det är Nordstan, Arkaden och NK. De ligger nästan i anslutning till varandra. Sen finns det andra supermysiga affärer som har mer personlighet och känsla.

Affärer jag rekommenderar: Artilleriet på Magasinsgatan 19, Grandpa på Vallgatan 3 och Rum för Papper på Vallgatan 19.

Nattliv

DSC_0325DSC_0344DSC_0349gbg4DSC_0321DSC_0325På kvällarna var vi ute och roade oss. Det blev otippade klubbar och barer jag inte räknat med, men det är väl dt bästa med att återupptäcka en plats. Förr gick jag till Excet (tre dansgolv), Peacock dinner club (lyxig houseklubb på Avenyn) och Valand (konventionell dansklubb). Nu hamnade vi först på en kizombaklubb med 90% afrikaner i Majorna och nästa dag på gayklubben Bee Bar med schlagermusik. Så det kan bli. Vi hade iaf riktigt kul båda dagarna.

Göteborgs skärgård

DSC_0056DSC_0009Vi hann också med att besöka Göteborgs skärgård. Längs med kusten breder skärgården ut sig med massor av öar av olika karaktär. Bara en kort resa från centrala Göteborg finns det alltså pittoreska gränder, vita stränder och fina promenadstigar. Om vi hade haft mer tid hade vi absolut testat att åka på sälsafari och kanske åka på någon fisketur.

DSC_0170Denna Göteborgs-trip överraskade och imponerade. Det var här jag bodde i min första lägenhet. Härfick jag mina nära vänner som jag har kvar än idag och här har jag gått i gymnasiet. Staden rymmer massor av minnen, både bra och dåliga. De senaste åren har jag inte njutit av staden alls utan alltid bara åkt direkt hem till mina päron som bor på landet, men nu när jag gav staden en chans har jag fått lust att upptäcka ännu mer.