header-image

vänner på vift vid ystad saltsjöbad 27 juni 2016

DSC_0137Ystad Saltsjöbad

Äntligen kommer inlägget med alla magiska bilder från Ystad-helgen. De kan ju aldrig riktigt fånga verkligheten men jag gjorde så gott jag kunde genom att fota typ hela tiden. Denna weekend var efterlängtad efter den intensiva perioden med hårda körlektioner. Work Hard, Play Hard heter det väl, och varför inte koppla av på allra bästa sätt:)

DSC_0532Det första vi gjorde efter incheckning var att gå ner till den vackra sandstranden. Sandstränder känns exotiskt både för mig och Erik. I Bohuslän, där jag kommer ifrån, är det mest kala klippor och sten och inte sandstränder. Erik kommer från Dalarna och där är det sjöar och inget hav.

DSC_0850Växter präglade av salt och vind, både i färg och form.

DSC_0798Vi gick en lång strandpromenad och upptäckte både sjöfåglar, tyska turister och drivor av tång.

DSC_0773Klädde mig i en enkel bomullsklänning från Kappahls Hamptons-kollektion.

DSC_0758Det var liiite för kallt för att bada men vi kände på vattnet med tårna. Badar inte i Sverige för jag tycker det är alldeles för kallt.

DSC_0860Feeling of freedom..

DSC_0666The Place

Efter promenaden gick vi tillbaka och gjorde en liten rundtur på hotellet. ”The spot” tycktes vara den glammiga poolen där de flesta hängde. Om vi skall ta lite bakgrundscheck: Ystad Saltsjöbad har varit en mötesplats i Sydsverige för rekreation, nöje och arbete sedan 1897 (!) En ”klassiker” bland Sveriges hotell som har utvecklats i takt med tiden. Från anrikt badhotell till dagens kompletta konferens och Spa-anläggning. Lite mer stories kring hotellet hittar ni här

DSC_0650När jag kommer till ett sådant här ställe har jag nästan svårt att koppla av eftersom precis A L L T är värt att fota där och då. I efterhand kanske det kan tyckas lite överdrivet när man sitter med ett minneskort fullt med gryniga solnedgångar och 50 bilder med olika vinklar på en och samma sak. Som på den här växten till exempel..men fin var den ju.

DSC_0262Lunch kunde man också köpa. Dag 2 köpte jag en klassisk räkmacka.

DSC_0707Hela eftermiddagen hängde vi vid poolen. Danska stekare, tatuerade hipsters, kärleksfulla honeymoon-par och tyska pensionärer var överrepresenterade.

DSC_0649Tänk er kontinental loungemusik, kallt rosèvin, stekande sol och en azurblå pool och så lite snick snack med bästa kompisen. Bättre eftermiddag kan man ju inte ha.

DSC_0709I uppvärmda pooler badar jag gärna. Inga sjödjur, behaglig temperatur och renande klor.

DSC_0726Fick väldigt mycket utomlands-vibbar av det här stället.

DSC_0648Ser ni fönstret längst ut till vänster? Där bodde vi.

DSC_0939Och här är en bild från vårt rum med mitt zoom-objektiv.

DSC_0940De flesta rum hade balkong med utemöbler. Hur mysigt? Hade vart härligt att stanna i minst en vecka bara för en sån sak.

DSC_0676När vi stekt tillräckligt och blivit lite lätt röda begav vi oss in på hotellet på upptäcktsfärd.

DSC_0259Här ser ni en av barerna som hade eleganta möbler i grågrönt.

DSC_0257Med utsikt över havet. Svårt att se här dock. Har inte riktigt fattat hur jag skall göra med kameran vid sådana här lägen.

DSC_0260Finfint men folktomt. Eftersom det är rätt fullt med aktiviteter på hotellet sommartid (spa, pool, mat, strand), så är väl inte inomhusbaren en prioritering, men på vintern är den säkert fullproppad.

DSC_0232Spa-upplevelsen

Tidig kväll gick vi till spa:t. Oavsett vad man än valde för paket så fick man alltid tillgång till pooler, jacuzzi, ång- och torrbastu, lågvattensbassäng, kallbad samt vår relax. Man fick också låna en badrock, ett par tofflor och handduk. Här ser ni avslappningsrummet som hade utsikt över havet och som var helt vitt.

DSC_0241Avslappningsrummet

Här låg vi och jäste efter timmar av spa. Folk sov där, läste tidningar, spelade spel, myste och drömde sig bort.

DSC_0236Vita kuddar med guldkant..lyxigt värre..

DSC_0233Här strosade vi omkring i badrock och tofflor. Det finns något väldigt befriande i att alla har samma sak på sig.

DSC_0232Precis en sån där palm skulle jag vilja ha..

seMiddag i Port Restaurang

Under kvällen hade vi bokat bort på Port Restaurang – en svensk-amerikansk fiskrestaurang och där inredningen var som amerikansk östkust och Österlen i en härlig mix.

DSC_0954Vi var vrålhungriga och beställde snabbt det som såg mest mättande ut på menyn.

PicMonkey CollageTyvärr så var ljuset lite dåligt i restaurangen så ni får hålla till godo med några bilder från mobilen på maten som vi åt: Till förrätt blev det sockersaltad torsk med krabba, persiljerot, tomater från Österlen och dragon. Till varmrätt Skaldjursfylld rödtunga med gurka, variation på broccoli, spritärtor och vitvinssås och till dessert mörk chokladpastej med salt karamellglass, jordnötter och dulce de leche. Ja ni hör ju…(!)

DSC_0947Även servitörerna var klädda i amerikansk preppy-stil..

DSC_0953Här fick jag till en ganska bra bild på den sockersaltade torsken..Supergod middag<3

DSC_0047Efter middagen knäppte vi lite outfit-bilder vid poolen. Några av dessa har ni redan sett och resten kommer så småningom. Klänningen var ett akutköp på HM:s rea. Ofta tycker jag att reaköp blir lite halvbra men den här gången blev jag nöjd. Den fladdriga klänningen passade till tillfället om inte annat.

DSC_0478Efter en fullspäckad dag somnade vi runt midnatt. Vi fick ett familjerum som hade två sovrum, så det kändes lite som en minilägenhet.

DSC_0475Färgskalan i rummen gick i vitt och beige.

DSC_0527 morgonen gick vi en promenad som var blåsig men härlig..

DSC_0083 3Sista måltiden här innan avgång. Erik tog lunchtåget till Stockholm och jag tog eftermiddagståget.

Jag frossade i Eggs Benedicte som ni vet att jag älskar, samt smörgås med rostbiff, bacon och grönsaker.

DSC_0093Om jag blev mätt? Ja, jag stod mig till typ klockan 16..

DSC_0098Erik njöt av nylagade pannkakor med hemmagjord sylt..

DSC_0100 2En väldigt glad och nöjd donna<3 Det var nästan lite svårt att åka därifrån så därför lovade vi oss själva att återvända både till stan och till hotellet.