header-image

vårdoft, glaskonst och kulinariska hemligheter 8 maj 2016

DSC_0343The Polish Trip

För svenskar är Krakow, Warsawa och Gdansk redan känt, men men nu skulle jag vilja presentera en mer okänd fläck i Polen: Podkarpackie regionen. Det var där jag var på pressresa i fyra dagar förra helgen om ni minns? Jag har ju aldrig varit i Polen så därför var det extra spännande. Redan vid flygplatsen kändes det i luften att man var på ett nytt ställe, kanske framförallt i luften och den markanta gradskillnaden. I Rzeszów var det varmare om än lite tungt på himlen. I ankomsthallen väntade guiden Krzysztof som jag kom att tycka mycket om. En snäll, mild och kunnig man som spred ett lugn omkring sig. Programmet började med en snabb visit i Pruchnik för att sedan fortsätta till Dubiecko Castle för lunch.

dubieckoDubiecko Castle

Här bjöds det på en god 3-rätters meny och pianomusik ackompanjerade måltiden. Ett ställe jag rekommenderar och såg att det också fått höga betyg på TripAdvisor. Planet var lite sent så vi fick äta lunch och middag väldigt tätt, så bara ett par timmar efter lunchen blev det en till 3-rätters meny på Polanka Palace.

polanka palacePolanka Palace

Detta palats kan man mer kalla en renoverad herrgård och själva restaurangen låg i anslutning till terass och lusthus. Vi kom dock när det var mörkt så vi kunde inte se så mycket av det tyvärr. Här åt vi resans absoluta toppmåltider i min smak. Tänk er en saftig bit anka kryddad med rosmarin med smörstekta äpplen och en djupröd körsbärssås. Man kunde riktigt känna historien, naturen och traditionen i varje mumsbit.

DSC_0032Efter måltiden var vi dästa och jästa och väldigt trötta så vi åkte till hotell Klimkowka Manor där vi stannade i två nätter. Läste förresten någonstans om den polska gästfriheten och vad man brukar äta i Polen. Frukosten består vanligtvis av ett urval av skivade charkvaror, tomater och ost, rågbröd och så kaffe förstås. En sen lunch är vanligtvis dagens större måltid och kvällsmaten är av det lättare slaget med mer buffèmat.

oljemuseumThe Ignacy Lukasiewicz Muzeum

I Bóbrka, en by nära Krosno ligger Ignacy Łukasiewicz Museum – oljemuseet. Denna oljeutvinning grundades 1854 och var en av de första i världen. Där tillbringade vi lördagsmorgonen. För mig som inte alls är intresserad av olja blev jag positivt överraskad. Museet var interaktivt och intressant utformat.

Under dagen besökte vi byn Odrzykoń där vi tittade på ruinerna från det medeltida slottet Kamieniec från 1400-talet.

DSC_0089Naturen var så vacker. En blandning av träd och gran i ett dussintals gröna nyanser. Det doftade vild vår och skogsbouquet vart vi än kom.

glasKrosno Glasmuseum

Ett av resans höjdpunkter för den konst- och designintresserade var absolut glasmuseet i staden Krosno. Glasindustrin i Krosno är över 500 år gammal, och är en av de större i Europa.

DSC_0139Det fanns allehanda skulpturer, statyer och prydnadssaker i konstnärligt utformande.

DSC_0162En av aktiviteterna på museet var att se hur glasen skapades och blåstes för hand. Man fick även prova att blåsa själv. Här har en av glasblåsarna format en ros. Verkade inte vara det lättaste.

glas1 Museet öppnades i Juni 2012 tack vare stöd från EU-fonder och tanken med museet är att besökarna skall delta aktivt i produktionen av glas.

DSC_0175På borden där olika målare, slipare och dekoratörer skapade mönster, design och textur fann jag också ett stilleben av konstnärliga verktyg.

Glasmuseet låg i staden Krosno – en medeltida stad som ligger på sjätte plats när det kommer till levnadsstandard i Polen. Här fick vi en guidad tur i gamla delen av stan och sen så lunchade vi på restaurang Posmakuj vid torget.

DSC_0210Restaurang Posmakuj i Krosno. Här serverades mumsig dessert: Ricotta, kaka och jordgubbar.

DSC_0236Vi var också uppe i ett kyrktorn och tittade på utsikten. Bebyggelse uppblandat med natur.

En av de mer mäktiga byggnader vi såg var Krasiczyn palatset, byggt för Stanisław Krasicki av Galleazzo Appiani. På borggården blandades turister med bröllopsgäster. Tydligen ett populärt val av bröllopsplats för polackerna.

DSC_0316Nils, Krzysztof och Clemens studerar snidad dörr.

DSC_0293Galleazzo Appiani var för övrigt en italiensk arkitekt som arbetade i Polen. Bland hans design är Carmelite Church i Przemyśl och så Krasicki Palace, som han byggde mellan 1592 och 1618. Väldigt tydlig italiensk arkitektur. Man kunde nästan tro att man var i Florens.

DSC_0380Polackernas förhållande till högre makt

En annan sak som verkligen kännetecknar Podkarpackie är religionens närvaro. Jag kan inte uttala mig om resten av landet men jag gissar att det är liknande i övriga delen av landet. Läste att  ungefär 87% av Polens befolkning är romerska katoliker.

DSC_0286Den katolska kyrkans överhuvud påven var mellan 1978-2005 polacken Karol Wojtyla, men han gick under namnet Johannes Paulus II. Måste vara världens mest kände polack. Jag minns hur Italien sörjde honom för jag råkade vara i Rom kort efter hans död. Bilder, posters, tavlor och ikoner av honom fanns lite varstans i Podkarpackie.

Sist men inte minst besökte vi staden Rzeszów som är huvudstaden i Podkarpacie regionen och här finns både förvaltningsmyndigheter, lokal regering och universitet med ca 50.000 studenter. Här gick vi på en snabb guidad tur och åt lunch innan vi satte oss på planet hem igen. Och här slutar min polen-resa som var väldigt intressant och lärorik på många sätt. Förutom detta var vi också i Bieszczady-bergen samt ett antal besök i olika kyrkor, bland annat såg vi träkyrkor som är med i UNECO:s världsarvslista.