header-image

fyra globala trender 12 april 2016

micro-trend3Matriarkat, färgen grön & konsten att koppla ur

För ett tag sedan var jag på en trendföreläsning (Colour House) i Göteborg där fyra tongivande trendgurus höll föredrag om stora samtid- och framtidstrender och det här siade de om framtiden: 

Tom Saigor

En av föreläsarna var Tom Saigor från trendbyrån The Future Laboratory/LS:N Global, som talade om den nya moderna kvinnan, och att vi tydligt går mot ett matriarkat.

”Universiteten har fler kvinnor än män, det finns allt fler kvinnliga entreprenörer och kvinnor har fler maktpositioner idag. Allt fler kvinnor blir också fristående familjeförsörjare vilket gör att märken som vanligtvis riktar sin reklam mot män, nu måste tänka om och anpassa sig till en ny målgrupp. Vi ser också en tendens till androgynisering och att traditionella könsroller håller på att försvinna” – Tom Saigor

Henrik Mattsson

Henrik Mattsson från Bloc Framtidsforskning, var också en av talarna på seminariet och han presenterade tre tydliga framtidstrender:

Obsolete/Futuristic (Föråldrat/Futuristiskt) – Nyckelorden för denna trend är att samla, spara och organisera. Vintage är ett viktigt begrepp. Länge leve långsamhetens lov. Begränsade upplagor av exklusiva plagg eller till och med matvaror blir allt vanligare. Den futuristiska inriktningen handlar om teknisk revolution och att vi kommer se allt mer 3D-teknik växa fram.

Ordinary/Elaborate (Vanligt/Genomarbetat) – Handlar om att omvandla det ordinära till det extraordonära. Här har vi kaffet som bra exempel. För många år sen var kaffe något högst alldagligt utan några valmöjligheter mer än filterkaffe, och idag finns det flera lyxiga kaffealternativ i form av olika smakfulla kaffedrycker.

Green/Toxic (Grönt/Giftigt) – Den här inriktningen handlar om konsumentens medvetande. Vi vill veta ursprunget till olika saker. Nyckelorden är integration och demokrati. Vi tittar allt mer efter Win Win-situationer och humana strategier. Det handlar om onda och om goda krafterna.

Els van Niekerk

Föredragshållaren Els van Niekerk har designbakgrund och har jobbat för internationella design- och modeföretag. Hon presenterade bland annat flera koncept som vi kommer se allt mer av i framtiden. Här är tre exempel:

Soft Science/Technology are our modernity: Idag är teknologi en förlängning av oss själva, och allting kan kopplas till ett nätverk. Den digitala världen är vår kultur. Fler och fler butiker och affärer flyttar över sin verksamhet till nätet. Samhället tycks gå snabbare och snabbare. Frågan är hur vi människor påverkas av detta?

Unplug/Living in the now: Vi behöver logga ut och stänga av för att finna tystnaden och lugnet. Det finns mer och mer ett uppdämt behov av mänskliga kontaktytor. Vi behöver lägga mer tid på att skapa. De kommande åren kommer vi se allt mer gemenskapsbringande aktiviteter i butiker, bagerier och på oväntade platser. Lokal expertis kommer allt mer att efterfrågas.

New Social/Make it work: Företag kommer fokusera allt mer på välgörenhet och olika välgörenhetsprojekt. Hela världen är potentiella kunder vilket innebär ett stort ansvar och en ny medvetenhet.

David Shah

Seminariets mest humoristiska talare var designkonsulten David Shah från magasinet View-Publications i Nederländerna. Han har också varit gästprofessor på Royal College of Arts i London. Han talade om kapitalistiska kriser, konsekvenserna av att vara uppkopplad dygnet runt och förändrade värderingar i en hektisk och uppkopplad vardag.

Här är tre fokus för framtiden

1. I framtiden kommer vi fokusera mer på att dela istället för att äga och vi kommer se mer av gemensamma samarbetsprojekt i olika former.

2. Allt fler konsumenter kommer gå på ”digitala dieter”, där man loggar ut under en längre perioder för att slippa att ständigt vara uppkopplad.

3. Vi kommer att uppsöka tystnaden. 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *